Rondje Zeeland en heen en terug naar Breskens met 14

Project details

• Date

juli 30, 2017

Mijn verslag is later dan jullie gewoon zijn maar beter te laat of geen verslag. Het is inmiddels een week geleden van dit fantastisch avontuur, vrijdag 21 juni 2017.

Deze rit een week op voorhand gepland zodat iedereen die zin en tijd heeft om met een leuke groep fietsers mee te gaan iets te regelen.

Zo gezegd zo gedaan. Via verschillende social media gevraagd wie er allemaal zin heeft om deze uitdaging aan te gaan. Uiteindelijk hebben zich 14 man opgegeven. Natuurlijk de meeste deelnemers van TC Avanti, want daar zitten veel fanatieke fietsers en die geen kilometer te veel vinden. Gianni Agosti, Patrick Liefting, Henk Lucasse, Ron Babijn, Ron de Rijcke, Peter Klaren, Paul Naessens  en ikzelf vertegenwoordigen TC Avanti. De distels Frank de Vos en Dany Corneillie waren natuurlijk ook van de partij. Niet te vergeten Joop de Waal uit Kloosterzande. En van TC Middelburg Hans van Elsen, Rolf van de Bergen en John van de Kreke.

De meeste communicatie via de mail en ook een app aangemaakt via WhatsApp. Iedereen heeft toch een moderne gsm tegenwoordig. Alles goed op voorhand geregeld: de verschillende vertrekplaatsen om gezamenlijk naar Breskens te fietsen en onze stop plaats in Zierikzee. Want iedereen moest doorgeven wat hij wou weten zodat we niet te lang moeten wachten.

Gianni had een goed idee om van Axel niet via de brug van Sluiskil te rijden met de kans dat je voor de brug staat, maar langs Terneuzen. Dat laatste was via WhatsApp gecommuniceerd.

Om 6.10 is Gianni en Patrick vertrokken vanaf het Paard in Axel en hebben Frank en Dany aangesloten. Die mannen zijn in de donker vetrokken vanaf Sint-Niklaas en Stekene. Dan zou je zeggen die mannen zijn echt goed zot. Maar het kan nog veel zotter. Patrick kwam uit de nacht en zonder slapen sloot bij ons aan om ook te genieten van deze mooie dag. We zullen maar zeggen zot doen doet geen zere. Hij had al 5 nachten gehad en de laatste nacht niet slapen en gelijk op de velo springen. Geen woorden voor. Ik was vertrokken van Sas naar Terneuzen bij Ron voor de deur in het Schuttershof. Ik was ruim op tijd vertrokken want het was toch een beetje mijn ritje en alles moest goed verlopen. Iedereen was van de partij zoals afgesproken, behalve Ron Babijn. O nee de laatste communicatie heeft hij niet gezien want Ron heeft geen mobieltje dus stond hij bij de brug in Sluiskil. Ik was in de stress. Komt dat wel goed want daar baal ik van. Dat schuldgevoel op weg naar Breskens dat ken je wel zeker. We hadden ook geen tijd om langs de brug te rijden want moesten de boot van 7.48 nemen anders loopt ons programma in de soep. Gianni en Ron vertrokken op kop maar na 10 kilometer ging het mij te langzaam, ook wel door de stress van op tijd de boot en waar zit Ron. Gewoon een mooi tempo rond de 30 km/u naar Breskens en ruim op tijd bij de boot, om 7.30. Opeens en harde klap en Frank had een spaak los en kon moeilijk verder. Even twijfels bij Dany of hij ook terug moest rijden met Frank, want zijn twee vrienden. Maar Frank zei rij maar met de mannen mee en ’s middags sta ik weer bij de boot als jullie terug komen. Ik dacht dat zal hij wel niet doen zeker. Weg veder vervolgd naar de boot. Wat een opluchting want daar staat Ron, wat was ik blij. Nogmaals mijn excuses aangeboden en Joop en Paul waren er ook want waren met de auto gekomen. Nog wat gekletst en allemaal een kaartje retour gekocht en op de boot gestapt. Best duur die boot (€ 7,80 voor heen en terug met de fiets). Fietsen op de boot vastgelegd aan de touwen want anders vallen ze omver en naar boven in de zetels plaats gevonden. Best wat gezeverd met elkaar. Hangt er een foto van de koning. Ron zei tegen Dany dat is de kapitein van het schip en de sfeer zat er al gelijk goed in. Dany moest samen met mij op de foto bij de foto van de kapitein Willem-Alexander haha. Het weer was schitterend en lekkere zon kwam tevoorschijn. Na 20 minuten varen kwamen we aan in Vlissingen en stonden John, Rolf en Hans op ons te wachten. Met elkaar kennis gemaakt en de eerste kilometers de mannen van de overkant op kop gereden om ons te loodsen door de stad. Om 8.20 vertrokken voor de mooie rit van 150 km en uitgezet door John. De gang zat er weer gelijk in rond de 33-34 km/u. Naar voor gereden en afgesproken om rond de 30 km/u te rijden. De sterke beer uit Terneuzen Ron nam al vlug post op de kop van het peloton. Sterke vent die goed kan fietsen, maar is een triatleet geweest, tot enkele jaren terug competitie en vroeger gekoerst bij de WAO en TMZ. Bijna alle koersen gewonnen die hij heeft gereden in de regio, dus kan wel fietsen. Van Vlissingen zijn we via de Boulevard langs Pauwenburg gereden richting Zoutelande. Van Biggekerke naar Grijpskerke en zo verder naar Vrouwenpolder. Echt genieten van het mooie landschap en de mooie brede fietspaden. Geen wonder dat veel Belgen de weg kennen aan de overkant om alles te verkennen met de fiets. Van Walcheren via de Keering naar Schouwen. Langs Burghaamstede naar Renesse en hier gestopt voor een potje koffie bij Brasserie Zeerust. Het was niet de bedoeling om hier te stoppen maar in het peloton werd geroepen door Henk gaan we eens stoppen. En iedereen vond dit een geweldig idee want anders zijn we toch te vroeg in Zierikzee. Dus de eerste pauze om 10.00. Als organisator van deze tocht getrakteerd op het eerste drankje en onze weg verder vervolgd want zou een lange dag worden.

Vertrokken op de rampweg naar Scharendijke via Den Osse naar Brouwershaven. Van Brouwershaven naar Zonnemaire en Dreischor langs Sirjansland naar Bruinisse. Vanaf Bru buiten langs de zeedijk naar Zierikzee onderwijl nog langs Nieuwekerk en het Watersnoodmuseum. Ondertussen was het 12.00 en hebben we in Zierikzee iets gegeten op het ponton van Grand Café de Werf. Ene super locatie om hier te vertoeven voor ons middagmaal. Alles was op voorhand doorgegeven en op een mum van tijd hadden we ons eten, voor de meeste spaghetti. Een hele vlotte en vriendelijke bediening en waar je ook als fietsers heel welkom bent. Want niet iedereen zit te wachten op fietsers. Een schitterend uitzicht en lekker gegeten en gedronken. Na de uitbreide pauze van bijna een uur ons traject verder gezet. Na een korte aanloop direct naar de Zeelandbrug op en via Kats en het Katse Veer door naar Goes. Vanaf Goes via ’s Heer Hendrikskinderen naar Heinkenszand en ’s Heerenhoek om door te rijden naar Vlissingen Oost. Op kop hadden al verschillende fietsers plaats genomen maar Ron blijf steeds op kop rijden en iedere keer met andere fietsers. Onder de weg met iedereen eens gepraat en het mooiste verhaal was van Patrick dat zijn vrouw handelt in erotische artikelen maar alleen voor de groothandel. Ik dacht even een dealtje te maken maar niet gelukt. En die Patrick was maar niet moe te krijgen na zijn nachtdienst en zonder slaap. Wat een beest is die vent toch en fietst nog maar 1,5 jaar. Dat beloofd voor de toekomst. Ook heel lang gesprek met Gianni over het ontslaan van Autozeeland.nl want is hij de trotse eigenaar en heeft al heel veel klanten. Doe zo verder Gianni, echt een super kerel en ook sponsor van TC Avanti. Bij Avanti ook al een vriendenkring opgebouwd, maar fietsen is meer dan sport want sociaal aspect is heel belangrijk. Zo ben ik op uitnodiging van Dany eens met de Klavers in Belsele meegereden en zo bevriend geraakt met Dany en Frank. En zo zijn er nog veel meer. Dat is echt heel leuk om te doen fietsen met allerlei verschillende vrienden en tocht allemaal hetzelfde gemeenschappelijk doel want dit is fietsen.

Via de havens van Vlissingen met een kleine lus langs Rammekens om nog even van het uitzicht te genieten. We kwamen ruim een uur eerder aan bij de boot dan gepland, dus kunnen een boot eerder nemen. Eerst op terras gezeten in Vlissingen bij de boot want hadden tijd over. Maar eerst afscheid genomen van Hans en Rolf, want reden naar huis. Met de andere mannen samen liters gedronken en afscheid genomen van John want reed terug naar Middelburg. Bedankt John voor de prachtige route en om mij mee te helpen om deze dag te organiseren.

De boot om 15.18 genomen, half uur eerder dan gepland en de overtocht gemaakt naar Breskens. Nu was het echt druk op de boot met heel veel fietsers. De boot zat redelijk vol. Bij onze aankomst in Breskens staat Frank op ons te wachten, wat was dat leuk en jammer dat Frank er niet bij was want kan ook heel goed fietsen en een bere conditie. Afscheid genomen van Joop en Paul want reden met de auto richting huiswaarts.

De weg van Breskens naar Terneuzen zou zwaar worden want volle bak tegenwind en er zat veel wind. Ik zou er nog een lap op geven maar het werd bij mij ook steeds zwaarder en lastig. Ron bleef maar op de kop sleuren en afwisselend met de anderen naast zich. We waren nog met ons 9. Patrick deed ook nog sterk zijn kopbeurten en Dany ook, een klein en tenger mannetje maar kan wel fietsen. Hij heeft al 12.000 km gefietst dus weet wel wat fietsen is. Gelukkig was Ron toch bij deze rit want wie anders die lange kopbeurten moeten doen? Ikke nie weet. En Frank deed ook lange kopbeurten want had deze dag ook veel kilometers. Aangekomen bij de Sluizen in Terneuzen afscheid genomen van mijn vrienden en iedereen nogmaals bedankt want was echt een mega super dag met schitterend weer. Ik ben dan alleen tegenwind naar Sas gereden met een lusje want ik wou 230 km rijden en doel wel geslaagd. Dan zou je denken is wel veel. Ron is nog meegefietst om Dany en Frank thuis af te zetten en heeft die dag 312 km !!! gereden. Wow chapeau hoor. Alle vrienden van deze dag zijn stuk voor stuk bikkels en toffe kerels. Heel leuk dat ik deze mensen heb leren kennen want niks leuker om op stap te gaan met zo een leuke en toffe groep. Deze rit is zeker voor herhaling vatbaar en als ik de geruchten hoor is het voor allemaal wel voor herhaling vatbaar. Mannen allemaal bedankt voor deze schitterende dag want zonder jullie deelname was deze dag nooit geslaagd