Toertocht Ursel en met fiets heen en terug met 4 Avantiers zaterdag 4 maart 2017

Portfolio page

Project details

• Date

maart 6, 2017

Bedoeling was om vandaag Dwars door Vlaanderen te rijden maar is vertrek in Waregem en voor slechts “105 km” moet je wel 45 minuten in de auto zitten. Ook rekening gehouden met de weersvoorspellingen dit doel afgeblazen. Dan niet fietsen gezien de voorspelde slechte weersomstandigheden? Neen dat is zeker geen optie, speciaal vrij genomen en er moet getraind worden. Op verschillende sites gekeken voor een mooie toertocht en toch minimaal 150 km en was het doel toertocht in Ursel rijden van 105 km en met de fiets heen en terug vanaf Sas van Gent. Weer via de verschillende communicatiemiddelen geprobeerd of er nog animo was. Een droge dag met zon hadden ze helaas niet voorspeld. Uiteindelijk toch nog 3 aanmeldingen en afgesproken vertrek om 8.00 uur bij mij thuis in het mooie Sas van Gent. Iets voor acht kwam Gianni Agosti en Patrick Liefting aan op de fiets. Die mannen hadden al volle bak tegenwind vanaf Axel, dus het beloofde een mooie dag. Enkele tellen later kwam Peter Klaren aan en ja ook tegenwind vanaf Terneuzen. De mannen waren al lekker warm gedraaid en Peter had ik aangewezen als gids naar Ursel. De navigatie goed gevolgd en vertrokken met vier Avantiers naar Ursel. Er was behoorlijk veel wind. Geprobeerd om mij toch weg te steken achter de mannen hun wielen en is toch redelijk goed gelukt. Op de fiets steeds over het weer gepraat en iedereen hoopte op droog weer en ’s morgens zag het er nog redelijk uit. Na 30 km aangekomen in café Pallieter in Ursel, een heel gezellig en knus Belgisch cafétje. Eerst een bakje koffie gedronken en daarna ingeschreven voor de toertocht. Het was een tocht voor een goed doel “Fietsen tvv Kom op tegen Kanker”. Nog een extra donatie gedaan voor het goede doel. Het was niet zo druk bij de inschrijving. Maar vind je dat gek ze geven toch regen af!! Ik heb geleerd van mijn Belgische fietsmaat Flandrien Freddy dat je de buienradar op verschillende manieren kan bekijken, zo ook hebben wij dit gedaan “het al wel meevallen met het weer”. Mooie tocht door rustige polderwegen en goed gepijld. Zo goed gepijld dat het ons toch is gelukt om verkeerd te rijden. Gestopt in Oelegem, ergens een dorpje en gelukkig had in een routebeschrijving mee. Straatnaam opgezocht en naar de dit punt gereden. Iets klopte niet want we passeerden grote delen al voor de tweede keer. Dat wordt nog leuk. Er reed ons enkele fietsers voorbij met een hoog tempo en sommige met koersfiets maar ook met mountainbikes maar wel met grote wielen. Je moet het toch maar doen op de mountainbike. De snelheid werd opgevoerd naar 32-34 km/u en soms nog harder. Dat was dan weer goed voor onze gemiddelde snelheid. Ik had nog verteld tegen die mannen dat we met de fiets vanaf Sas van Gent kwamen en hij keek mij aan alsof ik niet normaal was. Mijn compagnons Gianni, Peter en Patrick reden wel heel sterk. Ik moest toch krauwen om bij de mannen allemaal te blijven. Maar ja rijd je achteraan en steeds volle petrol op de pedalen om er terug bij te komen. Aan een meer dan stevig tempo, ik noem dat koersen, samen met het groepje (bestaande uit 8 fietsers) tot aan de stop in Veldegem bij het Sportcentrum. Het begon nu heel slecht weer te worden en veel regenen met combinatie van veel wind, daar worden we niet vrolijk van. Door een gemiste pijl hebben we bijna 20 km verkeerd gereden. Dat worden vandaag zeker 200 km riepen Peter, Gianni en Patrick. En anders gingen ze nog een lusje doen om toch aan die 200 km te komen. Hoe kan een mens zo zot zijn of is dit toch normaal? Bij de pauze enkel gestopt voor plas pauze en iets eten. Met deze snelheden kan ik helaas niets eten op mijnen velo. De weg verder gezet en de mannen trokken hun regenjasjes aan. Ik niet want had geen regenjas mee. Als ik daar mee aanrijd blaas ik mezelf op. Het temp bleef er nog steeds flink inzitten maar werd langzaam minder. De laatste 30 km naar de stop ging ik op kop en mijn maten begonnen toch langzaam wat vermoeid te worden. Ik dacht al die gaan dat toch niet blijven vol houden. Maar Gianni geeft zomaar niet af. Via Zwevezele, Wingene, Maria-Aalter, Aalter, Bellem, Lovendegem, Waarschoot, Zomergem naar Ursel gereden. Er leek maar geen einde aan te komen en steeds die wind volle bak op kop. Fietsen geparkeerd en naar binnen om wat op te warmen. Allemaal een lekkere erwtensoep gedronken om wat warm te worden en daarna een cola om de suikers op pijl te brengen. En natuurlijk iets te eten en een foto maken van ons gezichten en kleding vol met modder en slik. Er waren 630 deelnemers geweest. Met dit weer aan iedereen chapeaux. Terug op de fiets gestapt naar Sas van Gent en wind in de rug. Van de vermoeidheid was niets meer te merken van die mannen. Hadden die misschien stiekem een pilletje genomen. Ik weet het niet maar weet wel dat er heel hard werd gereden naar huis. Oké wel wind mee maar we hadden al allemaal > 150 km op de teller. Na veel draaien en keren en verschillende dorpjes aangekomen in Sas van Gent. De mannen een handje geschud en bedankt voor de ondanks het slechte weer een mooie dag. Ik was wel blij dat ik thuis was en de mannen moesten nog naar Axel en Terneuzen. Mijn grootste afstand dit jaar met 185 km. Neen e want Milaan-San Remo is nog 115 km langer. Maar mag ik nu nog niet aan denken. Maar met training kan je heel veel bereiken. Nogmaals dank Gianni, Peter en Patrick voor deze leuke dag. En knap van Patrick want fietst nog niet zo lang en rijd echt fantastisch, super trots op Bleek. Voor de Avantiers is niet te veel en houden van uitdagingen. Mijn volgende uitdaging is Omloop van Vlaanderen maar eerst de fiets poetsen want zit helemaal onder het slik.